02.12.2020 dotarła do nas wspaniała wiadomość- projekt przygotowany z Gminą Strumień w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Społeczny) pod tytułem „Wzmocnienie potencjału edukacyjnego w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Zabłociu” został rozpatrzony pozytywnie
Wkład własny Gminy Strumień – 33.372,00 zł.
Celem głównym projektu jest zwiększenie kompetencji kluczowych uczniów poprzez stworzenie warunków poprawy jakości i efektywności nauczania w wyniku realizacji zajęć dodatkowych (dydaktyczno-wyrównawczych, rozwijających, metodą eksperymentu), doposażenie pracowni przedmiotowych Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Zabłociu oraz wsparcie w postaci szkoleń nauczycieli.
Zadanie 1
Kształtowanie kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych uczniów.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz rozwijające będą odbywać się przez 30 tygodni w wymiarze 1 h/tyg., natomiast metodą eksperymentu 2 h/tyg. w maksymalnie 8-os.grupach. Wielkości grup wynikają z analizy liczby uczniów w szkole. Dobór wszelkich zajęć wyrównawczych i rozwijających wynika z przeprowadzonej diagnozy (IZZS).
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze (typ I):
Język angielski dla klas I-VIII – 7 grup (6K, 20M)
Matematyka dla klas I-VIII – 7 grup (10K, 20M)
Najważniejszą cechą takich zajęć będzie skupienie się na indywidualnych potrzebach ich uczestników, dzięki czemu będą one odpowiedzią na faktyczne zapotrzebowanie, pozwalając zniwelować wszelkie braki występujące wśród uczniów z problemami w nauce. Mając na uwadze często wysoką presję nakładaną na dzieci przez otoczenie (nauczycieli, rodziców, rówieśników), udział w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych będzie opierał się raczej na nagradzaniu uczniów za podjęte próby i starania niż na bezwzględnym ocenianiu ich postępów. W przypadku wykrycia problemów w podobnych sferach u poszczególnych uczniów, będą oni zachęcani do pracy w grupach i wzajemnego dzielenia się pomysłami.
Zajęcia rozwijające (typ I):
język angielski dla klas I-VIII – 7 grup (27K, 29M)
matematyki dla klas I-VIII – 7 grup (25K, 24M)
W ramach zajęć rozwijających do rozsądnego minimum zostanie ograniczona książkowa teoria – zajęcia będą opierać się na omawianiu danych kwestii na ciekawych przykładach, rozwiązywaniu zadań oraz pokazaniu praktycznych zastosowań omawianych tematów. W ramach nauczania opartego na metodzie eksperymentu utworzone i wyposażone zostaną pracownie, które pozwolą na realizację zajęć dodatkowych metodą eksperymentu (typ II) z:
przyrody dla klas I-VIII – 1 grupa (3K, 3M)
fizyki dla klas VII-VIII – 2 grupy (4K, 6M)
chemii dla klas VII-VIII – 2 grupy (5K, 6M)
biologii dla klas IV-VIII – 4 grupy (7K, 9M)
geografii dla klas IV-VIII – 4 grupy (8K, 10M)
Zadanie 2.
Wyposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne oraz utworzenie pracowni do nauczania opartego na metodzie eksperymentu.
W ramach nauczania opartego na metodzie eksperymentu utworzone i wyposażone zostaną pracownie przyrodnicza, matematyczna, chemiczna, biologiczna, fizyczna i geograficzna oraz sprzęt TIK, a także zostanie wykonana adaptacja pracowni matematyczno-przyrodniczej. Wyposażenie pracowni pozwoli na realizację zajęć dodatkowych metodą eksperymentu (typ II projektu).
Zadanie 3.
Szkolenia przygotowujące nauczycieli do prowadzenia procesu indywidualizacji.
- Alternatywne metody nauczania i wychowania- nauczanie przez doświadczenie i zabawę.
- Nowoczesne zajęcia matematyczne – poziom zaawansowany.
- Indywidualizacja procesu kształcenia. Praca z uczniem zdolnym i trudnościami w nauce.
- Nowoczesna, motywacyjna i skuteczna metoda edukacyjna.
- Zastosowanie nowoczesnych darmowych aplikacji w procesie dydaktycznym.
- Kształtowanie kompetencji kluczowych uczniów .
Mierzalne wskaźniki projektu
Wskaźniki produktu:
- Liczba nauczycieli objętych wsparciem w programie: wartość docelowa – 20 osób (18 kobiet, 2 mężczyzn);
- Liczba podmiotów wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) – wartość docelowa – 1;
- Liczba osób objętych szkoleniami/doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych: wartość docelowa – 14 osób (12 kobiet, 2 mężczyzn);
- Liczba szkół i placówek systemu oświaty wyposażonych w ramach programu w sprzęt TIK do prowadzenia zajęć edukacyjnych: wartość docelowa – 1;
- liczba szkół, których pracownie przedmiotowe zostały doposażone w programie: wartość docelowa – 1;
- Liczba uczniów objętych wsparciem w zakresie rozwijania kompetencji kluczowych lub umiejętności uniwersalnych w programie: wartość docelowa – 74 osoby (35 kobiet, 39 mężczyzn);
Wskaźniki rezultatu:
- Liczba szkół i placówek systemu oświaty wykorzystujących sprzęt TIK do prowadzenia zajęć edukacyjnych: wartość docelowa – 1;
- Liczba uczniów, którzy nabyli kompetencje kluczowe lub umiejętności uniwersalne po opuszczeniu programu: wartość docelowa – 67 osób (32 kobiety, 35 mężczyzn);
- Liczba nauczycieli, którzy uzyskali kwalifikacje lub nabyli kompetencje po opuszczeniu programu: wartość docelowa – 18 osób (17 kobiet, 1 mężczyzna);
- Liczba szkół, w których pracownie przedmiotowe wykorzystują doposażenie do prowadzenia zajęć edukacyjnych: wartość docelowa – 1;